Amsterdam - Dubai - Colombo

24 juli 2012

Naar Sri Lanka

Sri Lanka | 24/25-7 | 26-7 | 27-7 | 28-7 | 29-7 | 30-7 | 31-7 | 1-8 | 2-8 | 3-8 | 4-8 | 5/8-8 | >>

Boeing 777-300

We maken de vlucht van Schiphol naar Colombo in twee etappes. Eerst vliegen we op de 24e met een boeing 777-300 naar Dubai, waar we met een zelfde type vliegtuig op de 25e doorvliegen naar Colombo.

Wachten op Schiphol

Op dinsdag 24 juli laden we de koffers, die we op ons gemak hebben ingepakt, in de auto en om 11.00 uur vertrekken we vanaf de Rosmolen richting Schiphol. Ik neem daar nu wel de juiste afslag en we parkeren onze auto op P3. We nemen de bus naar de vertrekhal en kunnen direct inchecken. We zitten dan ook al om 12.30 uur buiten van het zonnetje te genieten en eten de meegebrachte bananen op. Binnen bestellen we twee sapjes en installeren ons in een wachtruimte, waar we als twee tieners met Gina 's nieuwe fototoestel een foto van onszelf maken. Om 14.00 uur slenteren we naar gate D07, boarden niet lang daarna en rond 15.30 uur begint ons vliegtuig met de aanloop om op te stijgen.

Cappuccino in Dubai

Gina zit naast een hele dikke man, dus dat is wat minder comfortabel, maar daardoor schurkt ze zich wel gezellig tegen mij aan. We vermaken ons tijdens de ruim zes uur durende vlucht met het entertainmentsysteem of met lezen en krijgen zowaar lekker te eten van Emirates. Rond middernacht zien we op de schermpjes voor ons dat we Dubai naderen en weldra staan we op de grond. We hebben bijna drie uur voor de overstap naar Colombo, dus gaan we op zoek naar cappuccino, maar eerst even wat lokale valuta in de vorm van Dirhams pinnen. Na drie ATM 's te hebben geprobeerd, sta ik met 500 Dirham in mijn hand en kunnen we een plekje zoeken op de overvolle luchthaven bij een klein Italiaans café. De cappuccino met koek smaakt en daarna begint het toch nog lange wachten voordat we uiteindelijk in ons volgende vliegtuig zitten, dat met bijna een half uur vertraging opstijgt richting Colombo.

Negombo

25 juli 2012

Bloemenkrans
Hans met bloemenkrans

Om 09.00 uur landen we op het vliegveld Banderanayke van Colombo waar we opgewacht worden door Ranjith van Visit Lanka, de lokale agent die voor Fox de rondreis verzorgt. Het blijkt een hele aardige en vriendelijke man te zijn, waaraan we snel gewend zijn. In een klein half uur staan we voor het Camelot Beach Hotel in Negombo, waar we de eerste twee nachten door zullen brengen. Als welkom krijgen we allebei een bloemenkrans omgehangen en een welkomstdrankje aangeboden. We betrekken de laatste kamer op de benedenverdieping met uitzicht op het zwembad. De kamer is eenvoudig, maar voldoet prima.

Camelot Beach Hotel

Gina aan de lunch
Clubsandwich

Vanuit het vliegtuig zag de zee op weg naar Colombo er zwaar bewolkt uit en ook tijdens de landing was er behoorlijk wat bewolking, maar eenmaal in de tuin van het hotel schijnt de zon volop en al snel liggen we op een ligbed en bestellen twee lime soda 's, één van onze favoriete drankjes in de tropen. Als het tijd voor de lunch is, laten we wat clubsandwiches bezorgen, die prima smaken. Zo is de start van onze vakantie relaxed en zonnig en zeker niet verkeerd.

Strand bij Negombo

Camelot Beach Hotel gezien vanaf het strand

Er staat een flinke bries vanaf het strand, waar de rode vlag aangeeft dat het niet safe is om in zee te zwemmen. Diverse kooplui prijzen ons binnen het uur hun waar aan en nadat ze horen dat we uit Holland komen, laten ze merken dat ze onze plaatselijke middenstand weten te waarderen, getuige de uitspraken als: "Hema, Wibra en Zeeman". Wij laten ons echter niet verleiden iets af te nemen van deze vrolijke broeders.

Gina in de tuin van het hotel

Huiskraai
Eekhoorn

Zonsondergang

We vermaken ons met lezen, drinken nog een cola en een fanta en tegen de avond drinken we een kop koffie. Eén van de vele aanwezige huiskraaien kaapt - heel hilarisch - vlak voor onze neuzen een zakje suiker weg en een eekhoorn scharrelt tussen de tafeltjes rond. De zon zorgt vlak voordat de avond valt om 18.30 uur voor een prachtige zonsondergang, waarvan we met volle teugen genieten.

Gina aan het diner
Hans aan het diner

's Avonds eten we van het buffet in het restaurant. We starten met tomatensoep, nemen allerlei oosterse zaken voor het hoofdgerecht en tracteren onszelf op een dessert van mousse en vruchten. Geen klachten dus van onze kant. Vanwege het tijdverschil lezen we nog wat op de kamer en gaan we laat slapen. De eerste dag zit erop. We hebben de citytour door Colombo deze dag gelaten voor wat het is. We kiezen deze vakantie vooral voor rust en natuur en laten bezoeken aan tempels, oude gebouwen en historische plaatsen zoveel mogelijk aan ons voorbij gaan. De eerste dag bevalt dat direct prima!